perjantai 31. maaliskuuta 2017

Riittävä vedenjuonti...


Pelastat kehon yön jälkeiseltä kuivumiselta

Iho kirkastuu

Mieli virkistyy

Kroppa herää

Vähentää pääkipua

Monia muita positiivisia vaikutuksia.
Minulla ei aina ole vedenjuonti ollut hyvällä mallilla, sillä esim. 1,5h treeneissä saatan juoda kulauksen vettä. Ei hyvä!
Keho tarvitsee vettä ja siksi sitä olisikin hyvä juoda ihan puhtaaltaan n. 2 litraa päivässä. Kun aamun aloittaa 0,5l vettä, niin loppu päivä sujuu ongelmitta kuhan vaan muistaa hörppiä pitkin päivää aina lasillisen sinne tänne. (Ainakin minulla toimii erittäin hyvin)
Toinen hyvä tapa on pitää vesipulloa koko ajan mukana. Kun pullo tulee vastaan useampana hetkenä päivässä, niin mahdollisuudet tarttua siihen kasvavat.
Ei siis anneta janon yllättää eli eikun perjantaipullo laukkuun ja menoks ! ;)
Miten siellä. Juotko minkä verran vettä päivän aikana? Ja onko vedenjuonti ollut aina samalla mallilla vaiko ootko tehnyt kenties muutoksia siihen vuosien varrella?

keskiviikko 29. maaliskuuta 2017

Kun lepopäivästä tuli lepopäivä


Monta vuotta minulle puhuttiin siitä kuuluisasta lepopäivästä. Vakuutin kuitenkin itselleni moneen otteeseen, että minähän en lepopäiviä tarvitse. Kun treenaan vaan kerran päivään niin sehän on vähän kuin lepopäivä. VÄÄRIN.
Kun treenaan jokapäivä mahdollisimman lujaa, niin viikon viimeisimpinä treeneinä tehot eivät ole kovin hyvät.(Kehitys nollassa tai jopa miinuksen puolella) Jos olisin malttanut pitää lepopäivän niin loppuviikon treeneistäkin tulisikin jotain. Saisin niistä enemmän irti ja kehittyisin.. Nauttisin treenistä enemmän.


Joulukuussa 2016 aloin miettimään tavoitteita vuodelle 2017. Juu mie kuulun niihin jotka yrittää kovasti tehdä itselleen listaa asioista jotka olisi hyvä saavuttaa vuonna 2017. Listaani kuului esimerkiksi 5x leuanveto, skeittaamisen opettelu, matkustaminen, kouluun pääsy, lepopäivä viikkoon, teen jokaisen treenini vähintään 100%, heittäydy... + monia muita kevyempiä ja ei niin kevyitä tavoitteita.
Olin kypsytellyt lepopäivä ideaa vuoden päivät ja nyt tuntui oikealta hetkeltä laittaa ajatukset teoiksi. Olin lähdossä reissuun alkuvuodesta ja tiesin ettei kuntosalia ole välttämättä lähellä. Tiesin etten lähde treenilomalle (vaikka treenit kulkivatkit hienosti loman lomassa). Päätin, että nyt jos koskaan on hyvä aika alkaa tekemään muutoksia, muutoksia jotta pääsisin tavoitteisiini, jotta saisin paremman olon kehooni.

Tammikuun toisesta viikosta lähtien raivasin siis viikkooni tilaa lepopäivälle.

Päivän kanssa on ollut pari vaikeampaa viikkoa, mutta muuten olen pysynyt suunnitelmassani.
Ja minusta on hienoa, että pystyn vaatimaan iteltä sitä että annan kehon myös levätä, muulloinkin kuin yöllä.

Kuinka sitten välttää liika treenaaminen.

Minulle oli muodostunut kauhukuvia kuinka lopetan treenaamisen jos totunkin lepopäivän rentouteen. "Ei ole pakko treenata"- ajatukseen. Tuo ajatushan pitäisi kulkea mukanamme myös niinä treenipäivinä. Ikinä ei ole pakko treenata, ainoastaan silloin kun tuntuu, että treenille ois päästävä.

Toinen jännittävä vaihtoehto oli, että alkaisin treenaamaan kahta enemmän treenipäivinä. Pitää olla aamutreeni, päivätreeni ja toivonmukaan vielä illan lopetus. Sillä onhan minulla lepopäivä ja jotten liikaa laiskistuisi niin välillä voi treenata enemmänkin. Välillä voikin, mutta ei jokapäivä...Minulla kun tuppaa asiat lähtemään lapasesta. Fiksu ajattelutapa saattaa joskus jäädä vähemmälle vaikka hyvin tiedän että enemmän ei ole aina enemmän urheilussa. Itsellenihän minä tätä teen.

Jännitti myös, että tuleekohan minulle kilo per lepopäivä lisää. Voin kertoa että kiloni eivät lepopäivistä johdu. Joten ei..niitäkään se ei tuo.
Lepopäivä ennemminkin päästää irti stressin aiheuttamasta nestepöhöstä, se ikäänkuin huuhtelee kehoani rennolla otteella.
Ruokailurytmini on seuraava suuri kehittämisen kohteeli, mutta puhutaan siitä joku toinen kerta.

Mitä tehdä lepopäivänä.

Pelottavaa(ko), sillä voit tehdä ihan mitä itse haluat. Mistä sä nautit. Tehdä töitä, katsoa netflixiä, venytellä, joogata, nähdä ystäviä, maata, lukea pääsykokeisiin, kävellä, snoukata, kuunnella musiikkia, piirtää, siis ihan mitä vaan maan ja taivaan väliltä.
Itse suosittelen käyttämään ajan viisaasti jahdaten unelmia (lukea pääsykokeisiin, kuunnella podkasteja jne. ). Voit myös nauttia jäätelöstä, nauraa vatsasi kipeäksi tai lähteä vaikka fudismatsiin. Vain taivas on rajana, kuhan nautit siitä mitä teet.


Jos sinun treeniviikkoosi ei kuulu vielä lepopäivää niin omasta kokemuksesta haluan vain sanoa, että tee se! Tee viikkoosi tilaa lepopäivälle, sillä se oikeasti tekee sulle hyvää. Aluksi se saattaa pelottaa, välillä se pelottaa minua vieläkin, mutta ajan kanssa sen positiivisia vaikutuksia voi varmasti huomata vielä lisääkin. Aina voit palata tuttuun treenisykliisi, mutta muista että keho tarvitsee lepoa kehittyäkseen.
Jos haluat muutosta, niin sun on tehtävä asioita toisin kuin ennen.
Hyvää viikon jatkoa♥

Varmat kesän merkit

Herään auringon paisteeseen. Huoneeni ikkuna on siihen suuntaan, että aamuaurinko paistaa huoneen sisään voimakkaasti. Kesäisin saatan herätä jo 7 aikaan siihen, että minulla on kuuma.
Tänä aamuna heräsin auringon paisteeseen, josta sainkin niin paljon energiaa että päätin lähteä aamulenkille.
Lenkistä päästäänkin sulavasti seuraavaan joka on...
Kesken lenkin täytyy ottaa toppahanskat pois kädestä eikä sormet jäädy. Varma kesän merkki ;)

Illalla kun pääsee töistä niin aurinko vasta laskee.

Kesätyö ilmoitukset , ilmoittautumiset ja haastattelu kutsut ovat ajankohtainen asia.

Virkistynyt mieli.

Välillä sataa, aurinko paistaa, tulee rakeita ja seuraavassa hetkessä tuntuu että katto lähtee tuulen mukana. Kaikki tämä vain tunnin sisällä. Varma kesän merkki tämäkin!

Festarivaate fiilistely (juu mie oon ainakin aloittanut jo ajoissa)

Fudis pelit alkavat

Porkkanoiden syönnin tärkeys (okok oon kyllä vetäny niitä ympäri vuoden, mutta aina voi elää siinä toivossa että ruskettuisi jotenkin paremmin kun popsii vähän porkkanaa )

Tekis mieli lähtä salille shortseissa.

Kesän suunnittelu

torstai 16. maaliskuuta 2017

Ystäväkirja

Bongasin tälläisen ystäväkirja tapaisen tekstin Annika Ollilan ja Laura Hämäläisen blogeista ja halusin itsekin vastata seuraaviin kysymyksiin. 
Tulipa nostalginen fiilis tätä rustatessa, ihan niin kuin joskus ala-asteella saman tapaisiin vastauksiin vastatessa...

Nimeni on… Oona Elisa Sihvola

Jotkut tosin kutsuvat minua… Oonaksi (Mulla ei ole koskaan oikein ollut lempinimeä, vaikka ala-asteella kovasti sellaisen halusin sillä muillakin oli :'D )Nykyään Oona on hyvin fine.

Oon syntynyt… Kotkan keskussairaalassa 4.6.1995

Pienenä olin varma että minusta tulee… Taitoluistelija ( Note: En ole koskaan harrastanut luistelua, mutta meillä oli tapana kattoa maman kanssa taitoluistelua telkkarista ja siitä se ajatus sitten lähti.)

Kolme parasta piirrettä minussa on… Osaan kuunnella, innostun helposti ja olen tunnollinen.

Lähitulevaisuuden suunnitelmiini kuuluu… Haloo Helsingin keikka, Ellinooran keikka, Wappulounaat!! Ja yhtenä isona kouluun sisään pääseminen!!!
Suosikkikaupunkini on… Canggu ehottomasti!! Ja San Fransicostakin tykkäsin tosi paljon, mutta vielä on paaaljon paikkoja missä haluan päästä käymään. 

Suosikkibiisini tällä hetkellä on… Haloo Helsingin- Saatanan Zen, Sigrid- Don't kill my vibe, Rag'n'Bone Man- Skin, Ed Sheeran- Galway Girl

Suosikkiravintolani ja -ruokani siellä on… Pelottoman Fuel Good salaattiannos. NAM♥
Suomesta en osaa sanoa sillä täällä mie käyn niin harvoin ulkona syömässä että ei ole mitään lempparia. (Joten kavereiden keittiöt, niistä erityisesti rautakorven keittiö)

Suosikkijuomani on… Vesi, pepsi max/cola zero ( tämän kanssa olen hieman kysymysmerkin paikalla, sillä enää en tiedä olenko vannoutunut pepemaken juoja vai onko kelkka kääntynyt zeron puolelle...)  ja kahvi. Kolmen kombo mikä toimii isosti. Tuota keskimmäistä mie koitan kovasti vähentää!!

Suosikkisarjani just nyt on… Lie to me ja Hart of Dixie

Suosikkikosmetiikkatuotteeni tällä hetkellä on… Anastasian "nestemäinen" kulmaväri ja lorealin rose luomiväripaletti. 

Suosikkisovellus puhelimessani on… Instagram, Snapchat ja VSCOcam

Mitä pakkaat mukaan matkalle? Omat ja kaverin tavarat. Ei vaan oon yrittänyt opettella pakkaamaan ainoastaan tarpeelliset vaatteet, sitten kameran ja laturit siihen ja puhelimeen. Lompakko of course ja passi tarvittaessa.
Mulla kuitenkin tuppaa kertymään sitä tavaraa aina vähintään viikon varalle vaikka reissussa olisin vain 3pv. Sain jopa reppureissullekin pakattua ylimääräistä 1/4 rinkallisen verran tavaraa :'D.

Mitä teet kotona, kun kukaan ei näe? Suunnittelen treenejä, muokkaan kuvia, katon netflixiä ja luen blogeja, sekä katson vlogeja.
 
Viimeisin sisustusostoksesi? Ostan sisustusostoksia heti kun mulla on oma kämppä.

Viimeisin Whatsapp-viesti? "muistan, nyt mie muistan hyvinkin"

Paras tapa tuhlata 50 euroa? Wappulounaisiin, Festarilippuihin tai lemppari artistin keikaan (Ellinoora esim.)

Bravuurini keittiössä? Banaanipannarit, pinaattitomaattimunakas tai sitte nuudelikasvishöskä

Perjantai-illan herkutteluja varten ostan kaupasta? Minttu questbarin, propudin (maidotonta versiota odottellessa ;) ) kaneliomena inkivääri karkkeja, soija-tai mantelimaito kaakaota, taateleita tai sitte ihan normi suklaata ja irttareita tai kolmen kaverin jäätelöä. 

perjantai 10. maaliskuuta 2017

Muutos vaatii muutosta


Tänään puhutaan muutoksesta ja sen vaatimasta omistautumisesta ja johdonmukaisuudesta, jota se muutos vaatii.
Kuulostaa yksinkertaiselta "Jos haluat jonkun asian muuttuvan niin sun täytyy tehdä jotain toisin kuin ennen". Helppo sanoa, mutta toteuttaminen vaatiikin sitten jo vähän enemmän ajatusta. 

Mulla on ollut jo kauan ongelmana, että turpoan jokaisen ruokailun jälkeen. Sama syönkö leipää juustolla ja kurkulla vaiko vihersmoothien ja hedelmiä. Lopputulos on sama kuin 7kk raskaana olevalla naisella oleva maha. Mulla se vaan tuppaa olla samalla kipeän oloinen. 

Olen kokeillut vähentää maitotuotteita (nykyään enää juustoa ja propud vanukasta joskus). Punaista lihaa en syö, enkä syö gluteenia ollenkaan. Pyrin syömään paljon kasviksia ja hedelmiä, mutta myös bataattia, riisiä, nuudeleita, kanaa ja kalaa menee aika ajoin. 
Herkuttelut pyrin jättämään minimiin (kylläkin viime aikoina olen syönyt makeaa silloin kun on tehnyt mieli) ja viikonloppuihin. Eli periaatteessa syön melko puhdasta ja terveellistä ruokaa. En tykkää valmisruoista vaan tykkään tehdä ruoan itse. 
+harrastan hikiliikuntaa monta kertaa viikossa.

Ainut mikä auttaa tukalaan oloon on olla syömättä ja syödä vasta juuri ennen nukkumaan menoa, mutta voin kertoa että mun kroppa, se huutaa ravintoa aina treenin jälkeen ja kerralla on vaikea syödä tarpeellinen määrä ruokaa. Joten sekään ei toimi mulle. 
Olen myös sortunut liian suuriin annoskokoihin sen saattelemana että "kerkeän syödä 2-3 x päivässä. (Ensimmäiset ruoka kuvat ovat "entisiä" ruoka-annoskokoja, toisen omakuvan jälkeen tulee muutos annokset.)
Kuten kuvista näkee niin lautanen on täynnä. On munakasta, leipää, hedelmiä, puuroa, mehukeittoa, smoohieta, riisikakkua,banaanipannaria jne. Samassa annoksessa saattaa olla aamupala, lounas ja välipala.

Nyt tälleen kun otin aikaa katsoa annoksia ja mietin asiaa tosissaan niin onhan tuossa aivan liikaa yhdelle kerralle. Ei ihmekkään jos maha tuntuu kipeältä ja maha on aivan turvonnut.

Miten lähden tekemään muutosta?
1. Paljon vettä! 
2. Enemmän lämmintä ruokaa, mutta pienempiä annoksia.
3. Pyrin syömään säännöllisesti 3-5xpäivä välttääkseni liian suuria annoksia. 

Kolme hyvin perus vinkkiä, joista ainakin itse tarvitsin muistutuksen. Muutos ei aina vaadi hifistely hommia, vaan välillä back to basics voi toimia. Ainakin niin mie toivon, että alkaisin huomata olossani parempia merkkejä näiden ohjeiden avulla.