maanantai 8. elokuuta 2016

Jälkipoltto: Mitä ihmettä ja miksi tavoitella sitä? + treenivinkki

Olet saattanut kuulla puhuttavan jälkipoltosta puhuttaessa treenistä. Jälkipoltto on tila jota itse tavoittelen aina aika ajoin.
Jotta sen voi saavuttaa tulee treenin olla tehokas, lähes bruttaali, niin että hiki lentää ja henki vähän pihisee!
(Okei saatoi ehkä hiukan liiotella, mutta tarkoituksena on vetää kovaa. Tehokkaasti, ei kovinkaan pitkään, mutta kovaa!!)

Jälkipoltolla tarkoitettaan siis sitä, että kun lopetat treenin niin kehosi kuluttaa energiaa vielä monia tunteja treenin jälkeen. Esimerkiksi kovat HIIT treenit pyörällä ja juoksumatolla tai LM Gritt ovat mielestäni hyviä tapoja saavuttaa tuo kuuluisa polte. Kovat interval treenit sopivat myös poltteen jahtaamiseen.
Ei kuitenkaan riitä että menet ns. kovalle tunnille, vaan siellä pitää myös sitte tehdä duunia! Ja paljon pitääkin. Silloin kun tuntuu ettei enää pysty, oksennus tulee, jalat ei kanna niin silloin aloitetaan.
Kyseisen tilan saavuttaminen vaatii siis tietyn mielentilan jotta treenistä voidaan saada kaikki ilo ja hyöty irti.

Eli jos haluat polttaa rasvaa niin vaihtoehtona on pitkät tasasykkeiset aerobiset lenkit. Eli sykkeet pysyvät tasaisen maltillisina koko 45-90 minuutin ajan tai vaihtoehtoisesti vedät 10-30 min niin täysii kun mahdollista. Valinta on sinun ja kumpikaan ei ole toista parempi. Toisille sopii all in toisille vähän ei niin verenmaku suussa treenaaminen.

Itse tykkään molemmista. Mutta täytyy sanoa ettei ole kyllä kovan interval tai hiit treenin jälkeistä voittanutta fiilistä !♥ Love hate relationship ;)

Lyhyt ja ytimekäs treenin lopetus treeni

Kesto: 10 min
How: Juokse/Polje/Souda aina 1 minuutti reippaasti mutta maltillisesti, tämän jälkeen 1 minuutti täysiä, jonka jälkeen taas 1 minuutti maltilla. Toista 10 minuutin ajan (yhteensä 5 spurttia).
HUOM!
Älä kuitenkaan tee rauhallista minuuttia niin maltillisesti että sykkeet laskisivat liian alas, vaan tarkoituksena on pitää kuitenkin hiki virtaamassa koko ajan ja kroppa valmiina kovaan minuuttiin, ettei sitten kovasta minuutista puolet mene kiihdytellessä.

Lopuksi vielä kunnon jäähdyttely: 1min treenin maltillista vauhtia+2min kevyempi hölkkä+1min reipas kävely+ 1min vapaa valintainen vauhti

Tänäksi illaksi olisikin sitte luvassa maanantain grit strenght, joten toivotaan että saan puristettua itsestäni kaikki mehut ja vähän päälle kovan puolituntisen aikana! Mitkä on teidän lempi treenimuodot ja teettekö mielummin lyhyitä ja kovia treenejä vai pidempiä ja maltillisempia treenejä ?