lauantai 28. toukokuuta 2016

Oman mukavuusalueen ulkopuolella





Moikka!
Nyt reissustamme on jo kulunut viikon verran aikaa, mutta haluaisin puhua yhdestä kokemastani kokemuksesta siellä.
Alustetaan hieman sillä, että dädi työskentelee paljon metsissä ja olen pienestä pitäen käynyt metsässä samoilemassa, mutta jostain syystä en ole oppinut nauttimaan niin sanotusta eräjormailusta ja jotenkin saan vaan ahdistuksen aikaan metsäillessä. Itikat, ötökät, mahdolliset karhut,käärmeet ja hirvet ovat mulle yksinkertaisesti liikaa. Heh.
Toki huonoihin metsäkokemuksiin voitaisiin lisätä vielä ne neljäksi tunniksi venyneet tunnin marjanpoiminta reissut tai muut yhtä iloiset kokemukset.

Kuitenkin pointti oli se, että en ainakaan vielä osaa oikein nauttia metsän rauhasta ja luonnon raikkaasta ilmasta siellä ainakaan niin paljon mitä jotkut siitä saavat irti.

Kummini oli kuitenkin suunnitellut meille pienen reissu vuorelle. Ei kuulosta näin alkuun pahalta, sillä aikaa oli varattu koko päivä eli kiireellä ei tarvinnut kivuta.
Matkasimme jalan koko matkan ja aikaa ylös kului 4h ja alas 3h koko ylöspäin matka oli tasaisen tappavaa ylämäkeä ja alas luonnollisestikin tultiin sitten alamäkeä. Polku sisälsi kiviä, soraa, multaa, muraa, metsää, "heinikköä" ja vähän sitä sun tätä.

Jossain kolmen tunnin kipuamisen jälkeen minulla tuli kauhea turhautuminen. Tylsyys toisin sanoen. Tuntui etten saa siitä mitään kun pistän jalkaa toisen eteen ja polku vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu...
Meinasin ns. luovuttaa jo hetken mielijohteesta, mutta kummini sai puhuttua minua ympäri. Hetken matkaa jatkoimme ja kummini sanoi (vissiin testasi vähän että mitä mie meinaaan sanoa) että juu eiköhän tää riitä jos lähdetään takaisin päin. Mutta siinä vaiheessa minulla iski sellainen olo että eihän tässä nyt aleta luovuttaa. Tulenko minä joskus sitten kiipeämään sen viimeisen tunnin ihan vaan siksi että nyt ei huvittanut..Ei. Nyt piti ottaa omasta niskasta kiinni ja painaa menemään. Voi vitsit kyllä kannatti!
A) Maisemat oli ihan mielettömät
B) Emme luovuttaneet
C) Fiilis oman pään sisällä käyneen taistelun voittamisesta on melkein yhtä hyvä fiilis kuin esim. salilla tappotreenin jälkeinen fiilis aka VOITTAJAFIILIS !
Ja niin vaikka minusta ei vieläkään eräilijää herännyt, niin oli kyllä kiva reissu ja alas päästyä tuli vielä parempi. Nyt myös jälkeenpäin on kiva kattella kuvia joita tuli reissussa napsittua ja kuvia sieltä yläimoista. Kuvista ei välity se fiilis ja kulma mitä käveltiin. Mutta voi kertoa, että seuraavana päivänä oli pohkeet ja pakarat vähän enemmän hellänä ja sisäinen kovalevy mietä mielettömämpiä luontokuvia.

Vuorilla oli myös ryhmiä ja muita reissaajia haikkaamassa.





tiistai 24. toukokuuta 2016

You just need yourself and some motivation

Aika selväksi olen varmastikin tehnyt, että tykkään treenata salilla. Välillä vähän isommilla painoilla itselleni ja välillä sitten taas enemmän kovemmilla sykkeillä pienemmillä painoilla ja suurilla toisto määrillä.
Toisinaan taas melko kevyillä painoilla ja kohtuullisilla toistomäärillä, mutta lyhyillä palautuksilla. En koskaan tee kahta täysin samaa treeniä peräkkäin. Eli jos teen esim. tiistaina jalkatreenin, niin viikon toinen jalkatreeni on jollain tapaa erilainen. Ehkä eri liikkeitä, eri painoja, toistomääriä tai jotain. Niin että mielenkiinto pysyy yllä! 

Seuraava treeni on tehty salilla, jossa ei ole mitään hienous laitteita. Tanko löytyy, kiekkoja ja käsipainot. Päätin kehitellä kivan pikku treenin, jossa saan ainakin omat sykkeeni nousemaan ja kivan pikku poltteen koko kroppaan! 

Jokaista settiä tehdään aina 3 sarjaa. Eli pattereissa on 1-3 liikettä, jotka tehdään peräjälkeen, jonka jälkeen on semilyhyt palautus aika, jonka jälkeen koko esim. A kohta uudelleen. 
Jos herää kysymyksiä niin vastaan mielelläni ja vinkit otetaan myös mielellään vastaan :)

maanantai 23. toukokuuta 2016

Treenivideo

Vähän jännittää.. Nimittäin eka video on julki juurikin nyt !!!
Lomaviikkoni sisälsi normaalia vähemmän kuntosali treenejä, joten päätin tehdä treenit pihalla aamu auringon paisteessa. Ja voi vitsit tuli kyllä aina hyvä fiilis, vaikka ensin tuntuikin että näinköhän sitä jaksaa seitsemältä nousta. Kyllä kannatti nimittäin virtaa riittikin sitten koko loppupäiväksi! 
Seuraava treeni on toiseksi viimeisenä päivänä tekemäni ulkotreeni oman kehonpainolla. Kyseinen hajoitus on kestoltaan 15-20 min mutta aluksi kannattaa tehdä hyvä alkulämmittely kuten hölkkä, kyykkyjä, punnerruksia, x-hyppyjä. Sekä itse tein loppuun vielä 10 min vatsalihastreenin tämän päätteeksi. 
Tai vaihtoehtoisesti teet ainoastaan tämän treenin, mutta ensimmäinen kierros on ns. lämmittely kierros, jonka jälkeen päästäänkin vasta kunnolla asiaan! 
Treeni iloa ja kertokaahan mitä tykkäsitte ja jos päätätte kokeilla tätä :)
antakaa myös anteeksi pieni horjuminen, sillä sain vasta treenin päätteeksi idean kuvata liikkeet, joten lievää väsymystä havaittavissa :D

Ravintoloita Dubrovnikissa, Makarskassa ja Splitissa

Nyt onkin luvassa vähän omia kokemuksia erilaisista ravintoloista Kroatiassa. Kyseessä on siis aivan omat mielipiteeni ja fiiliksiä miten itse koin ravintolat ja ruokapaikat. Olin siis kummini kanssa viime viikon reissussa Kroatiassa Dubrovnik-Makarska-Split akselilla, joten ravintoloita tuli kierrettyä ihan kiitettävä määrä. En valitettavasti muista kaikkien paikkojen nimiä, eikä minulla ole jokaisen paikan ruoasta kuvia, mutta muistikuvat ovat vielä suht hyvässä muistissa joten eiköhän aloiteta.


Makarska Hotel Park aamupala
Olimme suurimman osan reissusta Makarskassa, jossa meillä oli hotellin yhteydessä aamupala varattuna. Aamupalalla sai hedelmiä, kananmunia, munakokkelia, omeletteja, vihanneksia, juustoa, erilaisia lihoja, mehuja,normi kahvia, erikoiskahveja, lettuja ja jogurttia. Itse gluteenittomana ja muutenkin hieman ruokarajoitteisena löysin itselleni paaaaaaljon hyviä aamupaloja. Matkaseuranikin oli tyytyväinen aamupalan antimiin.

Ensimmäinen päivämme kului Dubrovnikissa vanhaa kaupunkia kiertäen. Pienen matkaväsymyksen johdattelemana erehdyimme mennä vanhan kaupungin sivukadulle yhteen ravintolaan nimeä en muista mutta lähes poikkeuksetta sivukatujen pienet paikat ovat hyvin ylihinnoiteltuja ja annokset hintaansa nähden pieniä. Esimerkiksi tuo ylä puolella oleva annos maksoi veden kanssa 15€, Tilasin salaatin, joka ei loppujen lopuksi sisältänyt kuin pari salaatin lehteä ja lisukkeet.

Dubrovnik, Kapun
Aivan ihana tunnelma ja tarjoilijat olivat hyvin tuttavallisia. Paikka oli suositun oloinen, mutta ruokia ei tarvinnut odottaa kovinkaan kauaa. Paikka oli kohtuuhintainen ja annokset erittäin täyttäviä. Minulle leipastiin myös oma gluteeniton leipä kesken ruokailun :D
Annoksena katkarapurisotto.

Viiniä tuolla reissulla tulikin sitten nautittua heh.. riittävästi. Ei mitenkään yltiöpäisen paljon, mutta enemmän kuin normaali arkena. Joimme usein talon viinejä, sillä kyseessä on usein paikallinen viini ja maultaan ainakin mun viinihermoihin sopiva. Grasevina oli se mitä myö usein tilattiin.

MakarskaLido(, jossa sai myös hyvää illallista. Tämä oli henkilökohtainen lempparini, sillä asiakaspalvelu oli niin ystävällinen :), eikä ruokia oltu pilattu hinnalla), Timun
Timun taas sijaitsee Makarskan rantakadulla, jossa on myös paljon muita ravintoloita. Paikka sijaitsee toisen ravintolan yläpuolella ja siinä on kiva ulko parveke/terassi ruokailijoille. Kanasalaattini taisi olla reissun suurin(kuva ala vasen) ja uskaltaisin melkein väittää että halvimmasta päästä kun vertaa kaikkiin ruokiin mitä söin., Ravintola Ivo sijaitsee Hotel Parkin lähettyvillä. Paikassa kävi paljon paikallisia ja ilmapiiri oli muutenkin aivan ihana. Tilasin paikassa kalkkuna kana salaatin (kuva ala oikea) ja olin kyllä tyytyväinen. Hintataso taisi olla hiukan hintavampi kuin Lido ja Timun, mutta ei kuitenkaan ylihinnoiteltua. Ja ravintola Mozart aivan Hotel Parkin alakerrassa. Hinta taso hiukan kalliimpi kuin Lido ja Timun mutta kohtuuhintainen ja annokset maittavia.


Split, Konoba Kod Joze
Paikallisten suosima paikka, jossa sai ravintolan tarjoilijan mukaan kroatialaista kotiruokaa. Pelkäsin itse aluksi että näinköhän ruokani lilluu rasvassa, mutta ei lillunut eikä maistunut myöskään huonolta. Päinvastoin, ruoka oli oikeasti ihan superhyvää! Söin merenelävä risoton(riisiä, valkkaria,mausteita,rapuja, simpukoita) ja kummini otti mustekkalarisoton. Molemmilla tuli mahat täyteen eikä kaikkea edes jaksanut syödä. Hinnat oli myös kaikille sopivat myös minun opiskelija budjetille :)

Täytyy vielä mainita, että Kroatiassa tiedettiin todella hyvin mitä tarkoittaa gluteeniton. Reissatessa ainakin itse tykkään kokeilla aina jotain uutta, mutta mahakivut ovat hyvin epämiellyttäviä. Olin siis superiloinen kun en joutunut kertaakaan valittelemaan että mahaan sattuu ruoan takia ( ainoastaan liian täysi maha saattoi aiheuttaa muutaman voivottelun :D).
Paikan vesi on myös rankattu yhdeksi puhtaimmaksi vedeksi ja vaikka aluksi ostimme pullovettä niin ei mennyt kauaa kun pullovesi sai väistyä ja hanavesi kävi ainakin mein mahoille.

Huh! Tulipas ruokatäyteinen postaus. Kaiken kaikkiaan suosittelen aina vähän googlettamaan eripaikkoja ja katsomaan vähän kokemuksia, sillä niin me ainakin löysimme noita hyviä paikkoja. Toki kaikissa paikoissa on varmasti omat plussat ja miinukset, mutta meille sattui onneksi hyviä paikkoja. :)

perjantai 20. toukokuuta 2016

Dubrovnik-Makarska-Split


Home sweet home. Kotona ollaan jälleen! Reissusta hiukan rähjääntyneenä, mutta etenkin hyvin kiitollisena ja onnellisena ja turvallisesti palattu kotiin. Olin Kroatiassa siis rakkaan kummini kanssa, joka antoi minulle valmistujaislahjaksi lennot ja majoituksen ja nyt oli hyvä ajankohta kokea kyseinen reissu. Ja oli kyllä kivaa, kävimme muun muassa Adrianmeressä ja altaassa uimassa, kävelimme kävelyn perään, haikkasimme vuorelle, otin paljon kuvia, söimme paaaaljon ruokaa ja jonkin verran viiniä, pihatreenejä ja hiukan hotellin kuntosaliakin. Vaikka aikaero oli vaivaisen tunnin, niin olen tällä hetkellä niin pihalla ja pölkylläpäähänlöydyn oloinen, että palaan hiking kuvien, ulkotreenivideon ja ravintola arvostelujen kanssa myöhemmin :) Nyt  kuitenkin hyvät viikonloput! Ja eiköhän kuulkaas kannusteta Suomi viikonloppuna voittoon










torstai 12. toukokuuta 2016

30 minuutin korkean intensiteetin treeni kotona tai kuntosalilla

Tykkään useimmiten treenata lujaa/hyvillä sykkeillä ja esimerkiksi ryhmäliikunta tunneista Gritt Strenght on sellainen jossa rakastan haastaa mielen ja kehon oikein kunnolla. Aina ei kuitenkaan aikataulut natsaa yhteen ja gritti meinaa jäädä välistä, siksi olenkin kehitellyt itse vähän muunnellun "gritin" eli pohja on aikalailla puolentunnin ohjauksen kanssa samanlainen, mutta liikkeet ovat hiukan erit ja tauot pidetään niin minimissään kuin mahdollista.
Aikaa tähän settiin kuluu max 30 min, mutta ennen tulee tehdä hyvä alkulämmittely, jotta keho on valmis treeniin eikä treenin alku kulu lämmitellessä. Silloin kun treeni alkaa niin silloin painetaankin sitten sata lasissa seuraavat 30 min ilman turhia lepotaukoja ( tauko ainoastaan määrätyissä kohdissa tai jos tuntuu että happi ei oikeasti enään kulje, väsymys ei ole tauon paikka!!!).
Välineiksi tarvitset tangon (10-20kg, itse tykkään käyttää 12-15 kg tankoa) ja 2,5kg-10 kg kiekon ja itse käytän 5kg kiekkoa yleensä. Mahdollisesti myös matto, mutta se ei ole pakollinen.
Sekuntikello, josta pystyy seuraamaan aikaa.
HUOM HUOM!
Treenissä on paljon liikkeitä ja vähän vaihto-aikaa, joten älä heitä hanskoja tiskiin vaikka et ekalla kerralla saisi kaikkia tehoja irti. Sillä ens kerralla, kun muistat liikkeet vähän paremmin, niin saat sykittyä entistä lujempaa!
Alkulämmittely
7-15 min
Juoksumatto/ porraslaite/crosstrainer/soutulaite aloita rennosti ja nosta intentiteettiä loppua kohden, niin että alkulämmittelyn lopussa rasitustaso on asteella 3-3,5 asteikolla 1-5.
Tämän jälkeen lyhyen venyttelyt ja käsien pyörittelyt. Huikka vettä ja eikun menoks!!

TREENI

OSA 1. 2 Kierrosta. Jokaista liikettä A1-B3 tehdään aina 30 sekuntia. Ainut tauko on aina kolmen liikkeen jälkeen oleva 20sec tauko ja kuuden liikkeen jälkeen 20-40sec tauko olosta riippuen.
A1 Askelkyykkytaakse tanko etukyykky asennossa
A2 Etukyykky+ pystypunnerrus tangolla
A3 Askelkyykkyhyppy mahdollisimman ylös ja alas omankehonpainolla
20 sekunnin tauko
B1 2xkulmasoutu+1pystysoutu
B2 leuka-otsax3 + kädet kerran ylös asti, jonka jälkeen taas leuka- otsa-leuka-otsa...
B3 punnerrus+ täppäys olkapäähän
20-40sec tauko, jonka jälkeen koko alku uudestaan.
OSA 2. 3 Kierrosta
20 sekuntia joka liikettä, ei vaihtoaikaa, kolmen liikkeen jälkeen 10sec tauko jonka jälkeen koko kierros uudestaan ilman taukoja.
C1 Burpee
C2 Kyykkyhyppy jalat kiinni ja auki, eli aika kun hyppäät jalat auki kyykkyyn, niin painokiekko nostetaan rinnan kohdalle eteen. Paino laskee kun hyppäät jalat yhteen kyykkyyn.
C3 Askelkyykky(hyppy)+ panokiekon kierto aina etujalan kyljen puolelle
OSA 3. 2Kierrosta 30 sec+30sec+30sec+30sec ei vaihtoaikaa !!!
D1 Tasakyykky sivulle tanko yläselällä
D2 Rinnalleveto+pystypunnerrus
Osa 4. 90 sekunnin haaste eli tee ensin 10 pystypunnerrusta niin nopeasti kun pystyt, jonka jälkeen 10 askelkyykkyä taakse (jokainen askel lasketaan), jonka jälkeen 8 pystypunnerrusta ja 8 askelkyykkyä, 6&6, 4&4, jos kerkeät koko kierroksen niin aloita alusta!
10-8-6-4-10-8-6-...
E1 Pystypunnerrus
E2 Askelkyykky taakse tanko yläselällä

Haukoja ja hien täyteisiä treenihetkiä ! :)

maanantai 2. toukokuuta 2016

Wappulounas 2K16


Wappulounas sisälsi loisto seuraa, kavereita, viiniä,sommarii, karkki överit, hyvää musiikkia, naurua, afterskita, ajamista, lyhyitä yö unia, vähän treenaamista ja muuten vaan nauttimista! K i i t os
Kaikein kaikkiaan oli aivan mahtava reissu! Päivääkään en viime viikosta vaihtaisi, sillä muutenkin viikko sisälsi ensimmäiset pääsykokeet, kummipojan näkemistä, Inkan kanssa treenaamista ja chillaamista, sekä paljon paljon naurua. Niin paljon että teki mieli ensin painaa pää takaisin tyynyyn näin maanantai aamuna, mutta onneksi en tehnyt niin vaan lähdin happihyppelylle ennen töitä sillä okei toi keli... Annetaan sille hetki sen ansaitsemaa hiljaisuutta!
Kesä tulee, loma aka kesätyöt, pitkät kesäyöt ja rusketus sen mukana. En malta odottaa☺